Vlucht geannuleerd of vertraagd? Vanaf 3 uur vertraging heb je recht op een schadevergoeding

 In Blog

De afgelopen maanden en jaren waren er heel wat stakingen en aanzienlijke vertragingen in verschillende luchthavens. Maar wat als jouw vlucht daardoor niet kan vertrekken of geannuleerd wordt? Heb je dan recht op een schadevergoeding, of zal de luchtvaartmaatschappij jou op een andere manier helpen?

Bij een annulering, instapweigering of verlate aankomst (minstens 3 uur later dan het tijdstip op je ticket) is de luchtvaartmaatschappij verplicht om actie te ondernemen. Dit kan op verschillende manieren:

1. Recht op terugbetaling

Als je niet aan boord mag gaan van een vliegtuig omdat de vlucht geannuleerd of overboekt is, heb je recht op een terugbetaling van je ticket. Ook bij aanzienlijke vertragingen, meer dan vijf uur, is de luchtvaartmaatschappij in Europa verplicht om je ticket terug te betalen. Daarnaast kan je een beroep doen op gratis vervoer naar je vertrekplaats.

Alternatief vervoer

De luchtvaartmaatschappij kan je ook aanbieden om alternatief vervoer voor je te regelen om alsnog je bestemming te bereiken.

Kies je voor alternatief vervoer, zodat je vakantie toch kan doorgaan? Dan heb je, afhankelijk van de vluchtafstand en duur van de vertraging, recht op eten en accomodaties zoals een gratis telefoongesprek en, indien nodig, een hotelkamer. Dit is afhankelijk van de duur van de vertraging en de vluchtafstand.

2. Een schadevergoeding

Bij een annulering of vertraging van de vlucht heb je recht op een schadevergoeding. De schadevergoeding varieert afhankelijk van de afstand:
  • Een vlucht over een afstand van 1500 kilometer of minder: 250 euro
  • Een vlucht over een afstand langer dan 1500 kilometer: 400
  • Een vlucht over een afstand langer dan 3500 kilometer (tussen een Eu-luchthaven en luchthaven buiten de EU): 600 euro
Als de maatschappij je een andere vlucht kan aanbieden zonder veel tijdverlies, dan wordt de schadevergoeding gehalveerd. Daarnaast krijg je geen schadevergoeding als er sprake is van overmacht of als je twee weken op voorhand bent ingelicht.

Hoe kan je een schadevergoeding aanvragen?

Dien een Europees klachtenformulier in bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij. Krijg je geen gehoor? Dan kan je een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land waar je problemen had met de vlucht. Je kan hier de lijst raadplegen met alle bevoegde instanties in Europa.

3. Bijstand verlenen

Bij overmacht – bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden – is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je bijstand te verlenen. Dat kan door een andere vlucht aan te bieden of door je vliegticket terug te betalen.


Bekijk het volledige originele bericht op : Nijsten Verzekeringskantoor Blog

Contacteer ons

U kan ons steeds telefonisch bereiken tijdens de kantooruren op het nummer 089 764 133 of via dit contactformulier. Graag tot ziens.